Ejer du en eller flere Udlejnings- eller Investeringsejendomme?
Som en del af vores ydelser er vi også leveringsdygtig i ejendomsadministration, og vi kender alle de opgaver og udfordringer, der findes i forbindelse med administration af ejendomme.
Vores ydelser
Opkrævninger
- Opkrævning af leje og andre betalinger
- Udsendelse af påkrav (påkravsgebyr tilfalder administrator)
- Orienterer ejer om restancer efter aftale mellem ejer og administrator
- Ophævelse af boliglejemål ved manglende betaling med mindre andet er aftalt
- Oversender restancer til inkasso efter forudgående overholdelse af inkassolovens § 10
Lejereguleringer
- Beregning og evt. varsling af omkostningsbestemt leje én gang årligt, sædvanligvis i september måned
- Hvis en beregning af omkostningsbestemte leje i september måned ikke giver anledning til varsling af omkostningsbestemt leje, foretages i stedet varsling af øgede hensættelser til vedligeholdelse, beboelsesprocent m.v.
- Beregning og varsling af regulering i ejendommens skatter og afgifter inden udgangen af maj med tilbagevirkende kraft fra 1. januar samme år
- Beregning og opkrævning af aftalte lejestigninger
- Kontrol med frister for varsling af lejeforhøjelse efter ”det lejedes værdi” og varsling efter aftale med udlejer
Forbrugsregnskaber og lignende
- En gang årligt oversendes nødvendige oplysninger til målerfirma, der for ejers regning udarbejder regnskab
- Forbrugsregnskab udsendes til lejere, og der foretages tilbage- eller efterbetaling
- Antennebudget og evt. varsling én gang årligt (den lovlige administrationsudgift hertil tilkommer administrator)
- Regulering af a/c beløb
- Bestilling af måleraflæsning i forbindelse med fraflytninger
Betalinger
- Alle faste betalinger afregnes efter fornøden kontrol
- Andre betalinger; herunder reparationsudgifter o.lign., afregnes efter at være behørigt attesterede af ejer, vicevært, eller hvem der i øvrigt måtte være bemyndiget hertil
Lejerskifte
- Modtagelse og bekræftelse af opsigelser samt orientering herom til eje
- Indkaldelse til flyttesyn, der foretages af vicevært, eller af den ejer i øvrigt udpeger dertil
- Foreløbig og endelig afregning overfor fraflytter
Ejendommens ansatte
- Udbetaling af løn til fuldtidsansatte og én deltidsansat ved ejendommens drift. Ejer betaler gebyr til MultiData eller lignende
- En gang årligt foretages lønregulering efter nærmere aftale med ejer
- Indberetning til skattevæsen, ATP og eventuelle andre pligtige indberetninger
Beboerkontakt
- Modtagelse af henvendelser fra lejere i det omfang disse ikke skal rettes til vicevært / varmemester
- Behandling af henvendelser vedrørende lejlighedernes konto for indvendig vedligeholdelse
- Behandling af klager fra lejere og over lejere
- Løbende kontakt med beboerrepræsentation
- Deltagelse i ét årligt beboermøde
Bogføring
- Daglig bogføring af ind- og udbetalinger
- Opbevaring af bilag i 5 år
- Regnskabsaflæggelse m.v.
- Månedlig restanceliste til ejer
- Drifts- og statusoversigt hvert kvartal til ejer
- Regnskab og pligtige meddelelser vedrørende vedligeholdelseskonti
- Udskrift og afstemning af samtlige konti til ejendommens revisor med henblik på udarbejdelse af årsregnskab
Styring af tilsyn med ejendommen, ordinær vedligeholdelse m.v.
- Håndværkstilkald i det omfang ydelsen ikke ligger hos vicevært / servicefirma
- Abonnementsaftaler og forsikringer
- Indgåelse af abonnementsaftaler som led i ejendommens drift
- Administrator har det fulde ansvar for, at ejendommen altid er forsikret i det omfang dette er muligt og ønsket af ejer. Flytning af forsikringer fra et selskab til et andet skal altid godkendes af ejer
- Kontakt med myndigheder m.fl.
- Lovpligtige indberetninger; herunder til Grundejernes Investeringsfond
- Besvarelse af myndighedshenvendelser
- Huslejenævns- og ankenævnssager vedrørende omkostningsbestemt leje i det omfang sagerne alene vedrører berettigelsen af budgetposter
- Udlevering af nødvendige oplysninger til advokat i forbindelse med sager i fogedret og boligret
Kontakt os
Har du spørgsmål til vores ydelser eller interesseret i at vide mere om hvordan vi i Sagsbehandlingen håndterer ejendomsadministration, ring da direkte til os på telefon 2614 0677.
Læs mere om ejendomsadministration på Sagsbehandlingen Ejendomsadministrations hjemmeside her.