Sagsbehandlingen ApS I Artikel i Berlingske Business

Læs Berlingske Business artikel om Sagsbehandlingen ApS

Permanent hjemmearbejde: For Susanne er det lig med frihed. For Julie er det en forretningsfordel

Mange menneskers arbejdsliv har det seneste halvandet år været præget af forsøg med arbejde hjemmefra. Men fænomenet er ikke nyt. Hos Sagsbehandlingen ApS har det været formlen fra begyndelsen. Fem år senere er der erfaringer at høste, som vi andre måske kan lære noget af.

Chef og stifter af Sagsbehandlingen ApS, Julie Rosschou (tv.), og teamleder og sagsbehandler Susanne Blaabjerg. Virksomheden har intet fælles kontor. Alle arbejder hjemmefra.
Foto: Mathias Svold

Henover det seneste halvandet år har et utal af arbejdende mennesker oplevet at være forment adgang til deres kontorarbejdsplads og i stedet været tvunget til at arbejde fra et interimistisk hjemmekontor – til glæde for nogle, til stor irritation for andre.

Vi er nu i gang med at høste erfaringerne af de påtvungne arbejdsformer, som pandemien har resulteret i. Men realiteten er, at mange mennesker allerede inden covid-19 på et eller andet niveau var i færd med at afprøve de muligheder for utraditionelle arbejdsformer, som den digitale tidsalder har åbnet for.

Deres erfaringer er også værd at bide mærke i, når vi skal tilrettelægge fremtidens arbejdsmåder.

En af dem, som har erfaring med fast fjernarbejde, er Susanne Blaabjerg. Hun arbejder for virksomheden Sagsbehandlingen ApS, der har fem år på bagen, og som løser opgaver for en stor del af landets ejendomsmæglere. Firmaet har ikke noget centralt kontordomicil. Alle arbejder hjemmefra. Susanne Blaabjerg blev ansat i virksomheden, som i dag har 17 medarbejdere, for omtrent halvandet år siden.

Netop den digitale arbejdsform var et helt centralt element i, at hun søgte arbejde her.

»Fleksibiliteten samt det at arbejde hjemme var tillokkende. Jeg har altid godt kunnet lide at arbejde selvstændigt og ikke være afhængig af mange andre. Da jeg stiftede bekendtskab med Sagsbehandlingen, virkede det bare som det helt rigtige for mig at blive en del af,« siger Susanne Blaabjerg og tilføjer:

»Den virtuelle arbejdsform synes jeg godt om. I en travl hverdag er det meget tidsbesparende ikke at skulle transportere sig til og fra møder. Jeg bor nord for København og vil let komme til at hænge i trafikken enten på motorvejen eller ind gennem København. At kunne sidde hjemme og holde møder og samtidig få sat ansigt på de andre deltagere er en optimal måde at gøre det på, efter min mening.«

Susanne Blaabjerg er teamleder og sagsbehandler ved Sagsbehandlingen ApS. Hun har arbejdet for virksomheden i halvandet år.
Foto: Mathias Svold.

Det aktive valg

For Susanne Blaabjerg var hjemmearbejdspladsen altså ikke påtvunget. Det var et aktivt valg. Forinden havde hun som regnskabsuddannet haft helt normale stillinger med kontor, kollegaer, kaffeautomat og alt det, der hører med til det klassiske kontormiljø.

Hun stillede sig derfor også selv spørgsmål, inden hun søgte arbejde hos Sagsbehandlingen ApS.

»Hos Sagsbehandlingen ved vi fra start, at det udelukkende er hjemmearbejde. Jeg tror godt, nogle kan være lidt skræmt af dette, og det var jeg også selv. Ville jeg savne at se kolleger i hverdagen? Jeg har ikke fortrudt et øjeblik,« siger hun og tilføjer:

»Vi er jævnligt i kontakt internt. Hver uge har vi faste virtuelle møder, og vi sparrer med hinanden både på telefon og skriftligt. Der er altid en kollega at hive fat i, hvis man har brug for at vende noget.«

Susanne Blaabjerg er grundlæggende tilfreds med den arbejdsform, hun har valgt. Men forskellen til andre er nok, at hun aktivt har valgt det. Den er ikke blevet tvunget ned over hovedet på hende til forskel fra det, mange har oplevet under coronakrisen. Arbejdsformen med at sidde hjemme og arbejde udgør for hende en slags frihed. På mere end én måde. Det kommer vi tilbage til. For der en anden side af Sagsbehandlingen ApS som arbejdsplads, som er speciel.

Frihed og fleksibilitet

For at forstå, hvordan Sagsbehandlingen ApS er skruet sammen, er det værd at forstå stifterens idé og vision. Ophavskvinden til virksomheden er Julie Rosschou, som er uddannet ejendomsmægler og arbejdede i klassiske stillinger inden for faget, indtil hun for fem år siden valgte at gå en anden vej.

»Jeg startede Sagsbehandlingen ApS, fordi jeg selv havde brug fleksibilitet i hverdagen. Min mand Michael arbejder på globalt plan med sustainability og venture capital og har derfor også travlt. For at vores hverdag kunne hænge sammen, blev vi nødt til at finde et koncept, som fungerede for os,« siger Julie Rosschou.

Julie Rosschous virksomhed og valg af arbejdsliv var således dikteret af praktiske omstændigheder, der inkluderede hendes personlige behov, der kunne få hendes hverdag og privatliv til at fungere.

Som for så mange andre iværksættere startede det i det små og begyndte herefter at vokse. Hun havde brug for hjælp til at klare opgaverne. Men Julie Rosschou valgte en anden vej end den klassiske, hvor man skriver en klassisk lønmodtagerkontrakt med ansatte.

Medarbejderne hos Sagsbehandlingen ApS arbejder formelt på en freelancekontrakt, men der er alligevel usædvanlige medarbejdergoder, som ellers mest tilfalder fastansatte. For eksempel har alle medarbejdere tre måneders opsigelse, og de opretholder deres betaling, løn, under både ferie og sygdom.

Modellen giver medarbejderne frihedsgrader i forhold til valg af arbejdsbyrde og et niveau af jobsikkerhed. Fordelen for stifteren, Julie Rosschou, er, at den giver hende elastik i forhold til virksomhedens omkostninger, hvilket i sidste ende er en forretningsfordel.

Julie Rosschou etablerede sin virksomhed, Sagsbehandlingen ApS, for fem år siden. Foto: Mathias Svold.

Tillid begge veje

Det var dog ikke selvskrevet fra start, at ovennævnte skulle være den formel, som virksomheden skulle følge i sin udvikling. Men som tiden gik, og i takt med at Julie Rosschou fik flere og flere medarbejdere tilknyttet, viste der sig et mønster. Det mønster gjorde, at hun holdt fast i den oprindelige model.

»Hjemmearbejdspladsen var i begyndelsen både for at spare penge og for fleksibiliteten. Men efterhånden blev vi alle så glade for at arbejde hjemmefra, at vi slet ikke kunne forestille os at arbejde på andre måder. Jeg bliver selv drevet af at arbejde på provision i stedet for som for eksempel på advokatkontorer, hvor du tjener samme løn, uanset hvor meget du knokler – og jeg kan se, at der er mange andre, der har det som mig,« siger hun.

Julie Rosschou oplever, at hendes medarbejdere simpelthen er tiltrukket af hendes virksomhedsmodel. Og den er i hendes optik til glæde for alle parter.

»Frihed under ansvar giver medarbejderne større ansvarsfølelse. Tillid er vigtig begge veje, og der produceres tilmed mere, da der ikke er forstyrrelser fra kolleger, folk på gangen, kø ved kaffemaskinen, printeren, der ikke virker. Har du tillid til dine medarbejdere, og de kan mærke det, får du nogle meget dedikerede medarbejdere,« siger hun og tilføjer:

»Det, som covid-19 har lært os, er, at vi har den rigtige forretningsmodel. Uanset om der er krise i samfundet eller ej, så fungerer det optimalt for os.«

Det sociale element er en udfordring, når alle medarbejdere arbejder hjemmefra. Det kræver en systematisk tilgang til møder og sociale arrangementer, fortæller stifter af Sagsbehandlingen ApS, Julie Rosschou (th.). Her ses hun med sin medarbejder Susanne Blaabjerg.
Foto: Mathias Svold.

Følelse af samhørighed

Julie Rosschous erfaring er, at virksomheder med permanent hjemmearbejdende medarbejdere kan være ganske velfungerende. Det ser hun hver eneste dag.

»Man kan sagtens have hjemmearbejdende medarbejdere. Det fungerer. Man har talt om denne model de sidste 20 år som fremtidens arbejdsplads. Fremtidens arbejdsplads er for længst iværksat i vores virksomhed,« siger hun.

Men der er selvfølgelig hensyn at tage. Blot fordi alle medarbejdere er ansat ud fra en aftale om, at de skal arbejde hjemmefra, er der sociale hensyn at tage. I Sagsbehandlingen ApS mødes man fysisk hver anden måned i København, hvor der både er faglige og sociale indslag. Det er med til at opretholde en holdånd, oplever medarbejderen Susanne Blaabjerg.

Susanne Blaabjerg understreger dog også, at arbejdsformen kræver, at man selv aktivt tager ansvar for at dække nogle af de behov, man kan opleve. Man skal også være rede til at se indad og måske forstå, hvilke svagheder man har.

»Min store udfordring i at arbejde hjemme er, at jeg er dårlig til at få holdt pauser. Når jeg sætter mig ved min Mac, så forsvinder jeg ind i en arbejdsboble. De dage, hvor jeg har rigtig travlt, glemmer jeg alt om tid og sted. Det er et skråplan, for det er vigtigt få holdt små pauser og få lidt luft. Jeg forsøger med forskellige metoder at få det systematiseret, men det går ikke ret godt,« siger Susanne Blaabjerg og tilføjer:

»Dage hvor jeg ved, at teamet ikke er alt for ophængt, kan jeg godt hyggesludre lidt med kolleger om alt andet end arbejde. Altså ligesom hvis vi mødtes ved kaffemaskinen på en fælles arbejdsplads. Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at vi bruger hinanden på den måde også. Det giver noget samhørighed.«

FAKTA

Tips til at få hjemmearbejde til at fungere

I virksomheden Sagsbehandlingen ApS har man arbejdet med hjemmearbejdspladser på fast basis i fem år. Virksomhedens stifter, Julie Rosschou, mener, at der er en række fokusområder, der i den forbindelse er værd at bide mærke i.

  • Telefonmøder en gang om ugen og fysiske møder seks til otte gange om året. Medarbejderne skal mærke, at de har kollegaer.
  • Ledelsen skal holde medarbejderne underrettet om, hvad der sker, så de føler sig som en del af virksomheden. Det kan være noget om nye kunder, nye kollegaer, nye arbejdsgange eller andet.
  • Fornemmelsen af individuel frihed er vigtig. Medarbejderne styrer selv, hvornår på døgnet de vil arbejde. Bare de løser deres opgaver inden deadline.
  • Medarbejderne skal ikke selv skaffe kunder og opgaver, men skal koncentrere sig om det, de er bedst til.
  • Alle arbejdsprocesser skal være systematiseret. Medarbejderen skal kunne kigge på et skema og se, hvordan en opgave skal løses.

Kilde: Julie Rosschou

Læs hele artiklen på Berlingskes Business her.

Om Sagsbehandlingen ApS

Mere end 15.000 personer læser om vores produkter og nyheder på vores hjemmeside hver måned.

Vi har samlet al sagsbehandling indenfor Fast Ejendom under ét tag, og leverer vores ydelser til alle større ejendomsmægler kæder, samt en lang række mindre og selvstændige ejendomsmæglere i hele landet.

Vi tilbyder sagsbehandling for ejendomsmæglereerhvervsmæglere og advokater, indeholdende FørsagsbehandlingEftersagsbehandlingBerigtigelseDigital TinglysningOnline MarkedsføringKøberrådgivning samt Ejendomsadministration.

Vores sagsbehandlere 17 har dyb erfaring med sagsbehandling fra ejendomsmægler– og advokatbranchenEstateNyboligDanboligEDC, homeNordeaAdvodanAccura og Bech-Bruun hvor de har håndteret enhver form for opgave i hele processen for sagsbehandling. Med mere end 90 års erfaring tilsammen har de sagsbehandlet mere end 100.000 bolighandler og 150.000 berigtigelser.

Sagsbehandlingen er endvidere specialister i alle boligsystemerC&B SystemerMindworkingFlexyaAdvosys, og har tilmed været med i udviklingsfasen på flere af dem, da vi har nogle af Danmarks bedste sagsbehandlere i vores team som kender processen fra A-Z.

Kontakt os

Du er velkommen til at ringe direkte til os på telefon 2614 0677.

Vi bruger cookies. Cookies bruges til at huske dine indstillinger. Ved at klikke Ja giver du samtykke til denne brug af cookies.  Læs mere